Vintern har blivit vår och alldeles
runt hörnet väntar sommaren. De flesta träd mellan Varberg och
Falkenberg har blivit gröna och Ash har, trots stora öppningar både
uppåt och nedåt, varit torr i långa perioder.
Samtidigt med tiden går renoveringen
framåt. Förpik är nästan klar och snart ska de aktre delarna få
sig en plåtslagar-omgång. Det är ett tidsödande arbete att byta
plåt och ett ständigt klurande på hur det ska vara. Flera av
förstärkningarna är borttagna sedan tidigare och vi försöker
lista ut hur det kan ha sett ut från början. Vi klurar på
hållfasthet. Båten måste vara styv, stark och tålig, men inte så
styv att den spricker när den utsätts för påfrestningar. Plåten
måste kunna röra sig.
Vi försöker tänka på allt, men det
svåraste är att bestämma sig. Var ska genomföringarna sitta? Hur
ska nedgångsluckorna se ut? Vilka ventiler vill vi ha? Var ska de
sitta? Vilka delar av renoveringen ska prioriteras?
Då vi har en begränsad budget måste
vi tänka praktiskt. Vad är tidsmässigt och ekonomiskt hållbart?
Hållfasthet, funktion och säkerhet går först, men lite fåfäng
måste man också vara då nästan all ledig tid läggs på denna
framtida skönhet. Vi har möjligheten att göra Ash till precis den
båt vi vill ha, vi har en fantastisk råvara och vi vill utnyttja
den till max.


