Propelleraxelgenomföringen var dålig på Ash när vi köpte
henne och steg för steg har den nu fixats till.

Först jiggade vi upp axeln. Det gjorde vi genom att sätta dit
en låtsasaxel genom den gamla dåliga genomföringen.

Runt denna satte vi upp två rörhylsor, en inne i båten och
en vid fästet för skäddan. Dessa kunde vi senare använda för att rikta den nya
genomföringen i precis samma vinkel som den gamla.

När detta var gjort kunde de gamla dåliga delarna kapas bort.

En ny pyramidformad plåt svetsades på plats..

..och här igenom borrades sedan ett runt hål upp.

Motorfästet var bortplockat när vi köpte båten så det sattes
dit igen på samma plats som tidigare.

En ny hylsa för lagret svarvades till.

Denna svetsades fast på det gamla fästet, men förstärktes på
båda sidor. Inne i cylindern sattes ett vattensmort gummilager in.

Lagret sitter tajt och var tvunget att tryckas in med först
handkraft och sedan med hjälp av hydraulik.

På insidan av skrovet svetsades ett rör fast där
axeltätningen kommer att kopplas på. På grund av att vi använder den gamla
axeln har vi valt att ha en fettsmord axeltätning med glanderpackning. Under röret
ska det fyllas upp med plast för att förhindra att vatten blir stående i botten
på pyramiden.

Slutligen kunde jiggen tas bort och plåten täcktas med
zinkfärg för att förhindra rost tills vi ska blästra och måla med
tvåkomponentsfärg.

Dagens Haiku:
axeln ska snurra
det ska vara tätt och starkt
bort med gammal skit