Sedan starten av detta projekt har vi mestadels reparerat,
förstärkt och förbättrat det som en gång varit bra på båten. Detta tänker vi
fortsätta att lägga mycket energi på, men vi har även planer på att göra vissa
förändringar. Vi vet hur vi vill ha vår Ash och vi ska göra det som står i vår
ekonomi och kunskap att få henne sådan.
Tidigare fanns det ett mindre fack i sittbrunn där en
gasolflaska förvarats. Facket var dels för litet för de gasolflaskor vi
mestadels kommer behöva och dels tog det upp onödigt mycket plats. Med hjälp av
kapen gjorde vi därför några snabba skär och facket blev till historia. Tanken
är att använda det nya utrymmet för stuvning inifrån båten, till exempel för
att hänga upp blöta sjökläder i. Det blir strax akter om dass.
Vår gasol tänker vi istället förvara allra längs akterut i
sittbrunn. Vi vill ha plats för två stycken 6-kilos gasoltuber som ska sitta i
fack på var sin sida av båten. Dessa fack tillverkas enkelt genom att vi sänker
ner och svetsar fast två rör med längd 500mm och diameter 355mm och sätter sedan
dit botten och lock. Slangar och kopplingar drar vi bakom sittbrunnsryggstödet
och dräneringen går rätt ut genom skrovet. I samband med bygget ska vi dessutom
bredda sittbrunnskanten akterut så att vi får en bänk, lika bred som
gasolfacken kommer att sticka ut, där vi kan sitta och lapa sol, hålla utkik
eller styra båten.
Hittills i denna ombyggnation har vi kommit till att börja
skära ut de cirkulära hål där rören sedan ska sänkas ner. Sedan återstår att se
vilka problem som möjligen kan dyka upp på vägen. I så fall löser vi dem.
Dagens Haiku:
med tumstock och kap
hålen i aktern skärs upp
gasen är säkrad
