Som tidigare nämnts tycker vi att det är onödigt att fästa den
utrustning vi vill ha på båten med genomgående bult. Vädret har påmint oss om
att vi vill ha en tät båt och arbetet med att täta båten har således startat.
Vi har börjat med att svetsa igen de 50-tal hål som befunnit sig i rufftaket.
Arbetet med stuvfackslocken i sittbrunn har också fortsatt
enligt plan..
..och arbetet med nedgångsluckan likaså. Tidigare var öppningen för nedgången onödigt stor och vi
startade med att förminska det övre hål som är i rufftaket. För att få samma
fina välvda form som resten av taket kapade vi till ett vinkeljärn som vi sedan
kunde svetsa fast plåten på.
Vi bestämde oss tillslut för att vi vill ha en skjutlucka och
kom på den fina idén att vi kunde använda skotskenorna till förseglet som
skjutskena. Dessa fästa på ett plattjärn gjorde att luckan kom upp i lagom
höjd.
Travarna kom till användning även de, fast uppstyckade i mindre bitar och
monterade på själva luckan. Luckan blev liksom skenorna i aluminium.
Den del av nedgångsluckan som är i sittbrunnsskottet ska
fortsätta att bestå av två lösa delar. Vi tänker att vi antagligen kommer
tillverka dessa i plexiglas då vi vill få in ljus i båten och vi vill kunna se
ut. Vid dåligt väder är det alltid skönt att kunna se den som styr. Självklart
får vi även sätta dit en kitschig gardin för att möjliggöra mörkläggning samt för
att hindra insyn.

Hittills under sommaren har en febril verksamhet pågått på, i,
Arbetet fortskrider i ett behagligt tempo och det känns



Babord stuvfacks lock







