Emellan
mekandet är det härligt att komma ut på havet en sväng. Säsongens
första segeltur gick från Varberg till Varberg till Bua till
Göteborg i varierande väder och vind. Tanken var att komma över
till Läsö, men efter både åska och hagel och med vindar mellan
0-14 m/s kändes det trevligare med svenska vatten. Och vädret
visade sig också dölja ett och annat orosmoment, en tromb siktades
utanför Hallandskusten tidigt på lördagsmorgonen.Arkivbild från segling utanför Bermuda.

Seglingen
begicks i en 35fots Hallberg Rassy, både större och lyxigare än
Ash. Båten visade sig som förväntat segla riktigt fint i de något
starkare vindarna och på öppet vatten. Hon har en tyngd och en
storlek som gör henne trygg och stabil.

Varje
båt är egen. De har olika förutsättningar från början på grund
av modell och storlek, men de är även utrustade på olika vis och
har små lösningar som alltid skiljer sig åt. Detta gör att varje
båt är en källa till inspiration.
den, till skillnad från vår båt, segelklara Hallberg Rassyn
hittade vi flera detaljer som vi gärna skulle vilja ha på Ash.

Dagens Haiku:
båten guppar sött
vågen hoppar och
skvätter

solen
skiner glatt