Det hände sig en solig lördag i
början av mars. Äshly hade vårkänslor och hennes ägare likaså.
Trots att isen knappt försvunnit från Vallersviks stränder kände
de ändå att dagen var den dag då årets första kanotfärd skulle
ske. Våtdräkt på, mössa på, en extra ägga-macka i magen och
presening av.
Paddelturen gick över ett stilla hav
där ett och annat isflak tappert kämpade mot solens starka strålar.
Svanarna kraxade och inte en räka syntes till. Ekipaget gled förbi
Sveriges svar på den varma och vänliga Sandy Island och styrde
sedan mot Västkustens motsvarighet på det karga Disco Bay. Turen
gick till Älmö.
Och väl där, vad hittade de väl inte
där i buskarna? Jo det visade sig att fendert-säsongen hade börjat.
Resultat: Två nyfunna, skinande, blanka och vita vänner till Ash,
de behöver inte ens poleras.
