Så var det dags att fylla på
kompassen
. Vi har hört att kompasser brukar vara
fyllda av någon typ av sprit, vilket känns vettigt då en extra
reserv självklart kan vara bra att ha på havet. För enkelhetens
skull tog vi vad som fanns hemma, någon deciliter av den hederliga
”Extra Strong Rum 85%” som vi råkat få med oss någonstans
ifrån i Karibien.

Under påfyllnads-processen märkte vi
att den gamla vätskan som fanns kvar i kompassen var betydligt
oljigare än romen och att de två skiktades. Äsch, gör om gör
rätt. Tydligen används fotogen eller liknande nuförtiden och det
är väl lika bättre det, så att inte matroserna nallar för
mycket.

Vi upptäckte också att de magneter
som används för att kalibrera kompassen beroende på hur den sitter
på båten har lossnat. De ligger löst inne i hållaren och kommer
således alltid att lägga sig i lä. Härligt, vi kommer alltid att
titta åt det håll näsan pekar och alltid att ha norr i lä.

Dagens Haiku:
det är halt på
däck
äsch kompassen
springer läck!
den som var så
käck..